Julkaistu 
lege pajari-kosonen

Paljain jaloin

Kun on kärsinyt tarpeeksi kauan jalka- ja lonkkavaivoista, on vihdoin hienoa löytää laji, joka ei yhtäkkiä aiheutakaan tai ainakaan lisää kipuja. Liike kun kuitenkin on lääke, paikallaan olo ja etenkin istuminen myrkkyä.
Tavallaan lajissa on kyse paluusta luonnolliseen, mutkattomaan ja helppoon, jopa alkukantaiseen.
Ihminen, jolle esimerkiksi monojen kiinnittäminen nykyaikaisiin suksisiteisiin on aiheuttanut tuskanhikeä, arvostaa sitä, ettei liikkuminen vaadi liikaa liikkuvia osia.
Erittäin mukavaa on myös se, ettei lajin pariin päästäkseen tarvitse maksaa osallistumismaksuja, olla riippuvainen kellonajoista tai muista harrastajista tai autoilla pariakymmentä kilometriä. Tuskin myöskään löytyy toista lajia, jota luultavasti ihan jokainen voi harrastaa astuttuaan ovesta kotipihalleen, ja johon koronakaan ei ole vaikuttanut yhtään mitenkään.
Laji on tietenkin (sauva)kävely, jota olen hehkuttanut tällä palstalla aiemminkin. Hehkutus jatkuu, sillä olen siirtynyt lajissa seuraavalle levelille eli kävelemään, toisinaan jopa hölkkäämään,  niin sanotusti paljain jaloin. Voisi kai saman tien puhua paluusta juurille. Jokainen meistä lienee opetellut kävelemään ilman kenkiä.
Reilu vuosi sitten valitin jalkakipuja jalkaterapeutille, jonka fiksusta vinkistä hankin keväällä paljasjalkakengät. Tällaisissa kengissä on joustavat ja niin ohuet pohjat, että maan voi tuntea jalkojensa alla. Varvasosastaan kenkä taas on tavallista leveämpi.
Talven tullen luovuin paljasjalkakengistäkin ja siirryin pelkkiin villasukkiin. Villasukkalenkkeilyä ja hangessa jumppailuahan tarjottiin jo viime talven trendilajiksi, mutta kyseenalaistajia taitaa olla vielä kosolti enemmän kuin harrastajia, ainakaan vastaantulijoissa lajille uskoutuneita ei juuri ole näkynyt.
Vaikka en millään muotoa tykkää talvesta pakkasineen ja hankineen, villasukkalenkkeilyyn viime ja kuluva talvi ovat olleet sopivia. Kuluvana talvena olen kävellyt lähes kaikki lenkkini, pääasiassa Parikkalan keskustan kevyen liikenteen väylillä ja lähiteillä, pelkissä villasukissa (alimmaisten urheilusukkien päällä on parit ohuet ja parit paksummat sukat).
Olisi vaikea kuvitella, että vaihtaisin enää normikenkiin etenkin, kun asiasta enemmän tietävät kertovat muun muassa, että paljain jaloin liikkuvilla kansoilla on kaikin puolin terveet jalat. Niin ikään paljasjaloin liikkuminen soveltuu osaksi alaraaja-, jalkaterä- ja selkävaivojen hoitoa, se vahvistaa jalkaterän pikkulihaksia, parantaa tasapainoa ja vakauttaa liikkumista.
Hyvien asioiden lista on pitkä, mutta tulkoon mainituksi vielä nivelten joustavuuden lisääntyminen sekä, polvi-, lonkka- ja selkäkipujen omakohtaisestikin todettu väheneminen.
Tässä lehdessä (s. 11) vertaillaan talviliikuntavälineiden hintoja, joten tämän lajin kohdalla voi vielä lisätä: eikä maksa paljon.
Lämmin suositus!

Kommentoi

Hae sivuilta